The one and only

Mitt foto
Malmö, Skåne Län, Sweden
Mitt namn är Anna, och jag är född 1988. Jag bor i Malmö med min man, dotter och två bonus barn. Mitt liv präglas av kreativitet, kärlek, lycka och olika hobbyer.

Etiketter

Köpa?

Alla miniatyr grejer som läggs upp på min blogg kan köpas. Det är bara att skriva en kommentar under det inlägg som intresserar dig. Skriv då vilken produkt som faller dig i smaken, och din mail adress så skickar jag ett mail så jag kan få dina uppgifter. :)
Använder Blogger.

Readers

Visitors

Totalt:

Denna månaden:

Denna veckan:

Idag:

onsdag 7 september 2011

StickyBuns

Både jag och mannen min är förtjusta i godsaker, det går inte att ljuga om. Och för ett tag sen sa han att han aldrig hade ätit Stickybuns, alltså amerikanska kanel bullar. Så jag ställde mig nu ikväll och gjorde en omgång. Och attans så smarriga dom blev! Så jag måste ju dela med mig av receptet!



Deg

  • 3 dl mjölk
  • 1 msk kardemumma
  • 50 g jäst
  • 1,5 dl socker el. vit sirap
  • 0,5 tsk salt
  • 150 g smör
  • 12 dl vetemjöl
Fyllning
  • 100 g hackade nötter
  • 250 g mjukt smör
  • 1 msk kanel
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 dl russin
+ Ägg till pensling och hackade nötter eller pärlsocker till garnering och smör till formen

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och tillsätt mjölken. Blanda i de torra ingredienserna och sötningen. Knåda till degen är smidig och kompakt. Låt jäsa i 45-60 minuter under en bakduk. Blanda under tiden ihop fyllningen och smöra en form.

Kavla ut degen tunt och bred ut fyllningen ända ut i kanterna. Rulla ihop degen och skär upp rullen i 16 lika tjocka bitar. Lägg ner "bullarna" i formen tätt och låt dom jäsa i ytterligare 45-60 minuter.
Pensla med ägg och strö över valfri topping. Grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter.



Jag gjorde ett alternativ till fyllningen då jag tyckte att den som står ovan blev lite väl "sticky", när jag gjorde dessa för andra gången. Och den blev verkligen kanon god! Så jag får bjuda på den också. :)

  • 100 g hackade nötter
  • 150 g mjukt smör
  • 1 msk kanel
  • 1 dl socker
  • 1,5 dl russin
  • 1,5 dl Kiviks äppelkräm
  • 2 rivna äpplen
Blanda ihop denna fyllningen på samma sätt som den andra. Lite smalare alternativ med definitivt lika "sticky" och den passar kanon nu på hösten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar