The one and only

Mitt foto
Malmö, Skåne Län, Sweden
Mitt namn är Anna, och jag är född 1988. Jag bor i Malmö med min man, dotter och två bonus barn. Mitt liv präglas av kreativitet, kärlek, lycka och olika hobbyer.

Etiketter

Köpa?

Alla miniatyr grejer som läggs upp på min blogg kan köpas. Det är bara att skriva en kommentar under det inlägg som intresserar dig. Skriv då vilken produkt som faller dig i smaken, och din mail adress så skickar jag ett mail så jag kan få dina uppgifter. :)
Använder Blogger.

Readers

Visitors

Totalt:

Denna månaden:

Denna veckan:

Idag:

onsdag 22 oktober 2014

Oj oj..

Jag känner mig som en otroligt dålig bloggare!! Snart ett år sedan senaste inlägget.. Men har jag har kommit in i en fas, då det känns som att jag är i behov av detta igen. Att skriva av sig, få ut tankar och funderingar, samt att få kräka av mig..

Förra veckan stod det klart, att jag har fått fibromyalgi..

Efter många månaders ovisshet och ständiga värk, utan någon anledning, ledde till att jag kontaktade min läkare. Eftersom att både min mamma och mormor har det och min gammel mormor hade det, så väcktes en oro.. En oro som knappt går att beskriva. Oro över om jag kommer kunna sköta mitt jobb i framtiden, tygla mitt humör, fungera som mamma, fru och matte.... osv osv osv.. Samtidigt ligger värken och pyr, och hånflinar.

Just nu, kan jag inte ens sova normalt. Visst, det var knappt normal sömn innan heller, men nu är det värre. Jag fryser, och när man fryser spänner man sig, och när man spänner sig får man ont i musklerna efter ett tag. Fast min värk hånflinar även i avslappnat tillstånd. Men att hösten har attackerat Malmö,  med flera dagar konstant regnande och miöd kyla, gör inte det mycket lättare.

Under nätterna vaknar jag flera gånger, trots att jag har 3 preparat för sömnen. Fast istället för att vakna av elaka mardrömmar, har det nu börjat med att jag vaknar av värk.. antingen pga att jag fryser, ELLER för att jag har veck i lakanet. Oftast det sistnämnda tyvärr.. Hela huden känns svullen, spänd och irriterad. Men när man tittar på huden, syns ingenting.

Just idag är värken extra kämpig. I måndags började jag på en kntensiv rehabilitering, i form av smärthantering. Vissa av oss 8 som går i denna gruppen, har värk pga förslitningar i både muskler och skelett, och 3 av oss har fibromyalgi.
I smärthanteringen ingår både tid med sjukgymnast och gruppsamtal i KBT form. Gruppsamtalen handlar om hur vi ska kunna hantera vår värk, prioritera, säga nej och få insikt i våra individuella värdegrunder.

I tiden med sjukgymnasten, får vi träna efter Ferenkraist. Man kan lättast beskriva det som en extremt mild yoga, men utan tänjande och intensiva rörelser.
Under denna behandling ligger man på en tunn fårskinsliknande matta med ett lakan över pch en handduk i nacken. Just sjukgymnast delen är plågsammast! Att känna hur det värken i både skeletet, huden och alla muskler är väldigt intensivt! Men det gör ändå skillnad! Det är mycket fokus på här och nu, så man vet ändå att det är 45 minuter plåga på ett kallt golv, men sen har man det verktyget med sig! Och jag fryser extremt efter de 45 minuterna!! Så det måste göra skillnad, och ge nervsystemet en kick.

Jag ska i alla fall försöka att blogga minst 2 gånger i veckan fram över. Och lägga upp inlägg som BORDE kommit till sen december förra året.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar